Personal branding & Millennials?

millennial personal brand

Millennials zien zichzelf als merk en jouw merk als persoon.

We leven in het tijdperk van social media, van influencers die dagelijks miljoenen kijkers en volgers bereiken en een merk op zich zijn. Personal branding is erg gegroeid door de populariteit van het internet en van social media platforms. Het is de ultieme manier om jezelf te presenteren aan de buitenwereld en kan bijdragen aan bekendheid, klantenbinding en de kans op die droombaan! Millennials zien zichzelf steeds vaker als merk en werken 24/7 aan dat merk, al dan niet uit noodzaak. In de sportschool, de college banken, in de kroeg, op een festival… overal. De (sociale) druk om uitzonderlijk te zijn, de hoge concurrentie van generatie genoten, de wereld in hun broekzak en de hoge mate van verwachtingen en gemiddeld hoge egocentrische belevingswereld, maakt dat ze voor hun gevoel niet anders kunnen.

Niet van wat, maar van wie zijn ze klant?

In de overweging om klant te worden speelt zwaar mee, wie de persoon/personen achter een product is/zijn. Nu vooral millennials steeds minder vertrouwen hebben in de advertenties en claims van bedrijven, is personal branding belangrijker dan ooit. Het draagt niet alleen bij aan de eigen ontwikkeling, maar is tevens een krachtige tool om jezelf mee te presenteren aan de rest van de wereld en om klanten aan je te binden. Wat personal branding precies is, waarom het zo belangrijk is en hoe jij jouw eigen personal brand op kan bouwen, lees je hier. Evenals de personal branding lessen die we kunnen leren van de groten. 

Wat is personal branding?

Personal branding is hoe jij jezelf toont en promoot naar de rest van de wereld toe. Dit fenomeen is overgewaaid uit de VS en draait erom dat jij jezelf als merk beschouwt en jezelf als zodanig presenteert aan anderen. Hierbij roept jouw “personal brand” positieve beelden en associaties op. 

De kern van personal branding is het inzetten van jouw unieke persoonlijkheid, kennis en kwaliteiten om jezelf te onderscheiden van de massa. Het draait om het vinden van hetgeen dat jou uniek maakt en het uitdragen daarvan [1]. 

Jouw personal branding is een combinatie van jouw reputatie in de reallife wereld en de image die je online creëert van jezelf [2]. Toch heb jij nooit volledig in de hand hoe andere mensen jou zien. Je kunt hun mening een bepaalde kant op sturen, maar uiteindelijk ligt het bij de perceptie van anderen hoe jouw personal brand er daadwerkelijk uitziet [3]. 

Het belang van personal branding

Personal branding kan je niet alleen veel geld opleveren, maar helpt jou eveneens om jezelf doeltreffender te presenteren aan anderen, om een gevoel van vertrouwen te scheppen, ook naar mensen die jou nog nooit ontmoet hebben, om klanten aan je te binden en om een betere concurrentiepositie op de arbeidsmarkt te hebben. 

Jezelf beter presenteren

Personal branding draagt bij aan het presenteren van jezelf naar anderen toe, bijvoorbeeld richting een (nieuwe) werkgever. Je bent je immers bewust van waar jij voor staat, welke dingen voor jou belangrijk zijn en wat jij uit wil dragen naar de buitenwereld. Personal branding geeft je een manier om jezelf meer zekerheid te geven over het feit dat mensen jou zien zoals jij wil dat ze jou zien [4]. Je wil dat mensen op jouw werk en in je netwerk jou als de oplossing voor hun probleem zien [1]. 

Dit geeft jouw tevens een voorsprong op de arbeidsmarkt. Tegenwoordig is de concurrentie daar hoger en de baanzekerheid juist lager. Om kans te maken op die baan wil jij je onderscheiden van andere sollicitanten en jezelf onderscheiden is precies waar personal branding over gaat [1]. 

Vertrouwensgevoel

Door middel van personal branding kun je bij mensen een sterk vertrouwensgevoel opwekken. Door jouw image hebben ze het gevoel alsof ze je een beetje kennen, zelfs als ze je nog nooit eerder hebben gezien of ontmoet. Dit gevoel van kennen draagt bij aan een gevoel van vertrouwen [4]. 

Tegenwoordig geeft ruim 84% van de millennials aan dat ze advertenties en de merken daarachter niet vertrouwen [5]. Jij als merk kan helpen om dat vertrouwen te creëren en dat kan voor potentiële klanten net dat beetje extra zijn dat ze nodig hebben om over de streep getrokken te worden. 

Klanten binden

Naast dat personal branding een vertrouwensgevoel kan creëren richting (potentiële) klanten, draagt het ook op andere manieren bij aan klantenbinding. Door personal branding is het voor klanten duidelijker wat zij van jou kunnen verwachten en hoe jij hen kan helpen. 

Daarnaast identificeren mensen zich gemakkelijker met een persoon dan met een bedrijf, vooral als het aankomt op grote bedrijven. Dit vergroot op zijn beurt weer het vertrouwensgevoel en zorgt er bovendien voor dat de kans dat klanten zich jou herinneren groter is [3]. 

Het proces van personal branding

Waar begin je?

Een personal brand stamp je niet van de ene op de andere dag uit de grond. Het is een proces waar je lang aan bouwt, dat discipline vergt en waar je veel tijd en energie in steekt. Simpel gezegd begint personal branding met het kiezen van een focus. De volgende stap is om jezelf in die focus volledig te ontwikkelen. Pas daarna kun je er eventueel nog dingen bij gaan doen [6]. 

De belangrijkste vraag die je jezelf kan stellen, is: wat wil je bereiken? Dit kan zijn op zakelijk gebied, maar het kan eveneens een levensdoel zijn. Het antwoord op deze vraag begint met zelfkennis en zelfonderzoek. Ga voor jezelf na wat je kunt, wat je leuk vindt om te doen en wat je juist haat. 

Bij personal branding is het daarnaast belangrijk om jezelf te blijven. Je kunt je anders voordoen en een rol spelen, maar dit is moeilijk vol te houden. Bovendien prikken mensen eenvoudig door zo’n facade heen en zorgt dit voor een verminderd vertrouwen in jouw merk [1].

Jouw kwaliteiten

Bij personal branding draait het voor een groot deel om de kwaliteiten die jou uniek maken. Deze zorgen immers voor het onderscheid tussen jou en andere mensen. 

Het bekend maken van jouw personal brand begint vaak met het creëren van een product om de aandacht van de mensen mee te grijpen. Dit product hoeft niet perse een tastbaar voorwerp te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een blog zijn, een youtubekanaal of een e-book. Eventueel kun jij later vanaf hier voortbouwen op jouw personal brand met andere producten. 

Waar moet je op letten?

Bij personal branding is het van belang dat de verschillende onderdelen van jouw uitstraling niet tegenstrijdig zijn. Personal branding werkt het best als alles dat je doet bijdraagt aan het beeld dat je uit wil stralen naar de rest van de wereld. 

Verder moet je opletten met wat je allemaal op internet zet. Dit blijft hier veelal immers oneindig lang staan. Vooral in het tijdperk van influencers speelt online branding een erg grote rol. Denk dus goed na hoe jij jezelf gaat tonen op social media en dergelijke. 

lessen van beroemdheden

Tegenwoordig kun je er op social media vrijwel niet meer omheen: influencers. Dit zijn mensen met een grote en duidelijke aanwezigheid op sociale media platforms, zoals instagram en youtube. Ze hebben een publiek dat naar hen luistert en reikhalzend uitkijkt naar de volgende post of de nieuwste video. Influencers en personal branding gaan hand in hand. Bij een influencer is het merk namelijk de persoon zelf [7]. 

Een groot voorbeeld van zo’n influencer is Kylie Jenner. Met ruim 135 miljoen volgers op instagram bereikt ze een enorm groot publiek [8]. Zij zet haar invloed op een slimme manier in om haar cosmeticamerk te promoten. 

Wat voor personal branding lessen kunnen we leren van de groten?

Opvallende stijl

Een element dat erg kenmerkend kan zijn voor jouw personal branding, zijn uiterlijke kenmerken. Zo staan de Kardashians bijvoorbeeld bekend om de plastische chirurgie die ze aan hun lichamen hebben laten doen. 

Een ander voorbeeld is de extravagante kledingstijl van Lady Gaga. De spectaculaire en gedurfde outfits maakten haar uniek. Ze durft alles erg over the top te doen en tegen de mainstream in te gaan [9]. 

Op deze manier kun je jouw stijl gebruiken om bij te dragen aan je personal branding. Let er wel op dat de stijl past bij hetgeen dat jij uit wil stralen. En nog belangrijker: dat het past bij jou zelf! 

Eén focus

Kylie Jenner heeft tegenwoordig een cosmeticalijn en een gloednieuwe skincare-lijn, maar voordat zij deze producten op heeft gezet, heeft ze zich gefocust op het vergaren van een grote hoeveelheid volgers. Ze heeft eerst aan zichzelf als merk gebouwd op sociale media voordat ze haar focus heeft uitgebreid naar verschillende productlijnen. 

Bij personal branding is die focus in het begin dan ook erg belangrijk. Richt je eerst op hetgeen waar jij goed in bent of waar jij bekend mee wil worden. Daarna kun je jouw activiteiten uitbreiden naar andere gebieden.

Blijf trouw aan jouw personal brand

Zowel Taylor Swift als Khloe Kardashian hebben toegegeven wel eens aanbiedingen voor samenwerkingen of filmrollen af te hebben geslagen. De reden? Het paste niet goed bij hun personal brand [10]. 

Zoals eerder gezegd is, is het belangrijk om geen tegenstrijdige acties uit te voeren Dat brengt mensen namelijk in verwarring over waar jij en jouw merk nu precies voor staan. Bedenk bij mogelijke samenwerkingen en sponsors dus goed of zij en hetgeen zij aanbieden bij jouw uitstraling passen!

Zelfs als je niet van plan bent een hele schare volgers bij elkaar te krijgen, kan personal branding jou helpen om meer over jezelf te leren en jezelf beter te presenteren aan de rest van de wereld. Personal branding is daarom niet alleen weggelegd voor influencers, maar voor iedereen die zich wil ontwikkelen op zakelijk en persoonlijk gebied!

Bronvermelding:

Hoofdafbeelding door Renato Abati van Pexels

Leave a comment